Giulia
ROK VÝROBY: 1962-1976
MOTOR: 4 válce v řadě
ZDVIHOVÝ OBJEM: 1570 cm3
VÝKON: 98-102 k při 5500 ot./min.
MAX. RYCHLOST: přes 165 km/h
“Navržena větrem”.
Limuzína Giulia 1600 s dosud nevídanou a překvapivou linií s uříznutou zádí a její verze Sprint a Spider, představené obě současně v roce 1962 na Autodromu v Monze, jsou vozy s vysokými výkony. Jak z hlediska mechanického, tak z hlediska tvaru karosérie představují esenci avantgardních řešení, která jsou označována těmi nejlichotivějšími slovy ze stran techniků i veřejnosti. Motor s objemem 1750 cm3 má identickou konstrukci s Giuliettou a je vybaven překypujícím výkonem. Pro dlouhé cesty při vysokých rychlostech na dálnicích i pro větší snadnost manipulace v městské dopravě. Tomuto sériově vyráběnému autu s vysokým výkonem kovaní karosáři rádi dodají ty správné linie. Nejslavnější sportovní verze jsou TZ a GTA. TZ, závodní verze Zagata sbírá četná vítězství jak na silnici, tak na závodní dráze. Skutečnou bombou je však GTA s hliníkovými dveřmi a kapotami, vytvořená pro závodění v soutěžích kategorie Turismo.
T.I. Super
ROK VÝROBY: 1963-1964
MOTOR: 4 válce v řadě
ZDVIHOVÝ OBJEM: 1570 cm3
VÝKON: 112 k při 6500 ot./min.
MAX. RYCHLOST: přes 185 km/h
Vůz byl představen tisku na dráze v Monze 24.dubna 1936. Již vynikající výkony modelu Giulia T.I. byly u tohoto vozu značně zvýšeny. Je to sportovní verze díky použití motoru z Giulia SS. Převodovku ve tvaru zvonu, oddělená anatomická přední sedadla, přístroje na desce v kruhovém tvaru velkého průměru, lehký tříramenný volant doprovází příslušenství pro sportovní výkony vozu. Bočnice a záď se pyšní charakteristickým čtyřlístkem.
Giulia TZ
ROK VÝROBY: 1963 (1965) -1967
MOTOR: 4 válce v řadě
ZDVIHOVÝ OBJEM: 1570 cm3
VÝKON: 112 k při 6500 ot./min. (170 k při 7500 ot./min)
MAX. RYCHLOST: přes 215 km/h
Byla počata v roce 1959 náhradou za SZ, byly použity z větší části sériově vyráběné skupiny. S její konstrukcí se začalo v roce 1960 a první silniční zkoušky proběhly v roce 1961; její zavedení do sériové výroby vyžadovalo však ještě mnoho času, protože byla dána přednost novým modelům Giulia a 2600. Do prodeje byla zavedena v roce 1963 s motorem o výkonu 112 koní, identickým s motorem ze Sprint Speciale: tento motor byl ještě dále zpracováván, aby se mohl účastnit na závodech kategorie Gran Turismo. Po sportovním debutu na průzkumných závodech se Giulia TZ dokázala ihned prosadit ve své třídě do tak důležitých závodů jako je Coppa FISA v Monze v roce 1963, 12 h Sebring, 48. Targa Florio, 1000 km Nurburgring, 24 h Le mans, Tour de France, Coupe des Alpes, Tour de Corse. Tyto úspěchy potvrzují její velké kvality vozu vhodného nejen pro závody na dráze, ale i pro závody v těch nejobtížnějších silničních podmínkách.
GTA
“Vítězství dne s autem pro každý den”.
Mistrovské dílo Bertoneho ve spolupráci s Giugiarem. Vzniká v roce 1965. I když zachovává identická vnější tvar jako Giulia Sprint GT, má GTA (Gran Turismo Alleggerita) odlehčenou stavebnicovou karosérii z hliníkových nýtovaných panelů a motor 1600 s novou hlavou s dvojitým zapalováním. Zejména vhodná pro sportovní zákazníky vzhledem k jejím brilantním výkonům. Od tohoto okamžiku vyhrává Giulia Sprint GTA všechno co se vyhrát dá: Alfa Romeo získat v roce ’66, ’67 a ’68 Evropský Challenge. Na tento model je posléze namontovaný motor odvozený od 1750 a zvětšený na 2000 s nepřímým vstřikováním a dvojitým zapalováním. Vůz se nazývá GT GTAm, má 220 koní a je schopen dosáhnout 240 km/h. Řada sportovních vozů Alfa je obohacena v roce 1969 o model Junior 1300 Zagato.
ROK VÝROBY:
Giulia Sprint GTA: 1965-1969
GTA 1300 Junior: 1968 –1973
GT Am 1750–2000: 1970-1971, Am je označení pro Ameriku, je odvozena od GT 1750 vstřikování verze USA
MOTOR:
Giulia Sprint GTA: 6 válců v řadě, monoblok
GTA 1300 Junior: 4 v řadě – s dvojitým zapalováním
GT Am 1750–2000: 4 v řadě – s dvojitým zapalováním)
ZDVIHOVÝ OBJEM:
Giulia Sprint GTA: cm3 1570
GTA 1300 Junior: cm3 1290
GT Am 1750–2000: cm3 1985
VÝKON:
Giulia Sprint GTA: 115 k při 6000 ot./min.
GTA 1300 Junior: 96 k při 6000 ot./min.
GT Am 1750–2000: 195-220 k SAE při 7200 ot./min. (1970); 210-240 k SAE při 7500 ot./min. (1971)
MAX. RYCHLOST:
Giulia Sprint GTA: přes 185 km/h
GTA 1300 Junior: 175-210 km/h
GT Am 1750–2000: 220-230 km/h
Spider “Duetto”
ROK VÝROBY: 1966-1967
MOTOR: 4 válce v řadě
ZDVIHOVÝ OBJEM: 2443 cm3
VÝKON: 109 k při 6000 ot./min.
MAX. RYCHLOST: přes 185 km/h
Legenda.
Poslední stylistická studie Battisty Pininfariny, 1600 Spider, na mechanice Giulia, je představena na 36. Autosalónu v Ženevě v roce 1966. S velmi originální zádí ve tvaru “sépiové kosti” a vypouklými bočnicemi jde o jeden z nejreprezentativnějších modelů spiderů Alfa. Vůz drží i další primát: je nejdéle žijící Alfou Romeo, s 26 lety výroby, a to i s pětiletým přerušením. V roce 1966 vypisuje Alfa Romeo soutěž na jméno pro tento model: vyhrává “Duetto” , ale fanoušci ho nazývají raději “1600 spider”.
Posílený motor z 1750 GT Veloce nainstalovaný na spideru Pininfariny umožňuje ještě zlepšit již tak skvělé výkony a použít mechanická vylepšení jako je dvojitý brzdný okruh, používaný od roku 1970 spolu s novým skeletem s uříznutou zádí dynamického a sportovního profilu. Tvar sépiové kosti je opuštěn.
2600
ROK VÝROBY: 1962-1968
MOTOR: 6 válců v řadě
ZDVIHOVÝ OBJEM: 2584 cm3
VÝKON: 130 k při 5900 ot./min.
MAX. RYCHLOST: 175 km/h
Vznešená třída a elegantní linie.
2600 je představena na Autosalónu v Ženevě ve verzích Berlina, Sprint a Spider. Šestiválcový motor o objemu 2584 cm3, výkonný a pružný, s pětirychlostní synchronizovanou převodovkou, optimální stabilitou na silnici a k tomu vhodný brzdový systém zajišťují tomuto modelu absolutní bezpečnost jízdy. Limuzína 2600 Berlina ušlechtilých vlastností a elegantní linie je schopna pojmout s veškerým pohodlím šest osob. 2600 Sprint, s karosérií jemné elegance od Bertoniho zaručuje vysoké výkony pro nejnáročnější zákazníky a maximální rychlost 200 km/h. 2600 Spider, s karosérií Touring, má dvojité přesahující skupiny světlometů a je vybaven plátěnou střechou nebo tuhou sklápěcí střechou, kterou se dá přeměnit na kupé. Za předními dvojmístnými sedadly jsou další dvě dodatečná místa. V roce 1965 Alfa Romeo představuje na Autosalónu ve Frankfurtu verzi 2600 SZ (Sprint Zagato) s četnými zlepšeními v kvalitě materiálů, v počtu doplňků a zakončení. Hlavní jsou tyto: přední a zadní nárazníky z nerezové oceli ve třech kusech pro exteriér, nová palubní deska s obložením ze dřeva, záchytné rukojeti pro spolujezdce, sedadla nové konstrukce se sklopitelnými opěradly pro interiér.
1750
ROK VÝROBY: 1967-1972
MOTOR: 4 válce v řadě
ZDVIHOVÝ OBJEM: 1779 cm3
VÝKON: 118 k při 5500 ot./min.
MAX. RYCHLOST: přes 180 km/h
Vozidlo se slavným jménem.
Zkratka "1750" je poctou na paměť Vittoria Jana a pověstné 1750 z třicátých let. Jde o novinku z roku 1968, nahrazuje limuzínu Giulia a je záměrem tvůrců, nabídnout zralé klientele vyšší výkony s velmi vysokou rezervou výkonu spolu s komfortem této třídy. Karosérie má nový design protaženého tvaru: Bočnice umožňují vytvoření velkého prostoru pro motor a zavazadlový prosto značných rozměrů a tvoří kompaktní a aerodynamický tvar. Debutuje vítězně na 24 h Francorchamps se čtyřmi zúčastněnými vozy, které dojely na prvních čtyřech místech v absolutní kvalifikaci pro sériové vozy Turismo. Na Autosalónu v Turíně v roce 1970 je představena limuzína 1750 s některými inovacemi, zavedenými od roku 1970, mezi ně patří dvojitý brzdový okruh, jodiovými světlomety, stěrače s rameny, které se dají úplně sklopit, brzdový stejně jako spojkový pedál je opřen nahoře.
33/2 litry
ROK VÝROBY: 1967-1969
MOTOR: vzadu, 8 válců do V/ 90° - s dvojitým zapalováním
ZDVIHOVÝ OBJEM: 1995 cm3
VÝKON: 270 k při 9600 ot./min.
MAX. RYCHLOST: 298 km/h
Mezi vozy Alfa Romeo vyprojektované pro soutěže je 33 druhá po 512 z roku 1940 ( nikdy na závodech nebyla použita), která má motor namontovaný vzadu. Kromě nového motoru, osmiválce do V/90o, který tvoří jediný blok s převodovkou a kloubovou nápravou, zcela originální je podvozek inspirovaný leteckou technikou, aby vozidlo získalo na lehkosti. Je tvořen třemi hliníkovými trubkami o průměru 200 mm v asymetrickém tvaru písmene H, uvnitř kterých je umístěna gumová palivová nádrž. Debut první verze zvané “periskop” pro evidentní sběrač vzduchu se koná 12. března 1967 na závodech do vrchu ve Fleronu v Belgii, kde získá absolutní vítězství. V roce 1968 je vyrobena i silniční verze s osmiválcovým motorem s obsahem 2 litry a karosérií kupé z lehké slitiny. Vyhrává v Daytonu 1 a 2. místo v kategorii a ve stejném roce získává 15 absolutních vítězství a 6 vítězství v kategorii. Také v roce 1969 sesbírá 33/2 litry 14 prvních míst a 13 vítězství ve své třídě. V roce 1970 je 33/3 litry soutěží na mezinárodních závodech.
33/3 litry
ROK VÝROBY: 1969-1972
MOTOR: 8 válců do V/ 90°
ZDVIHOVÝ OBJEM: 2998 cm3
VÝKON: 400 k při 9000 ot./min.
MAX. RYCHLOST: 310 km/h (1969-70), 330 km/h (1971-72)
Model se od předchozího 33/2 litr liší především podvozkem, který je z plechu Avional s prvky titanu. Nový motor podává výkon 400 koní při 9000 ot./min., šestirychlostní převodovka je umístěna náhle vzadu na zadních kolech, kola jsou 15”. Debut se koná v roce 1969 a ve stejném roce je vůz absolutně první ve Zeltwegu a v Enna. V roce 1971 je výkon motoru zvětšen na 420 koní, převodovka předělána na pětirychlostní s čelními zuby, přední pneumatiky omezeny na 13” a hmotnost snížena ze 700 na 650 kg. Třílitr dosáhne důležitých vítězství na závodech. Ještě téhož roku je připravena nová verze nazvaná 33/3 TT s trubkovým podvozkem ze hliníkové slitiny, sedadlo řidiče je značně vysunuto dopředu, motor má 440 koní, 13” pneumatiky jsou i vzadu. S tímto modelem Alfa Romeo dosáhne v roce 1972 druhého místa na mistrovství světa v Marche.
Copyright © 2011 FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES ČR s.r.o. Powered by Picabo Webadmin 2010. |
|